Koszyczek wielkanocny
Witam
Rozpoczynamy Wielki Tydzień, wprawdzie będzie to rzeczywiście wyjątkowy przedświąteczny tydzień.
Tematyka, jak zapewne wszyscy się domyślają to „WIELKANOC”
Poranna gimnastyka
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
Polecam obejrzenie z dzieckiem prezentacji „Zwyczaje wielkanocne”
https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA
„Koszyczek wielkanocny”
Rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.
Jajko ugotowane na twardo, czarodziejskie pudełko. Rodzic wkłada do czarodziejskiego pudełka jajka ugotowane na twardo oraz inne przedmioty podobnej wielkości. Dziecko ma za zadanie rozpoznać za pomocą dotyku, co znajduje się w pudełku.
Eksperyment: Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?
Dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare. Rodzic nalewa do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentuje dziecku dwa jajka i pyta: Czy wiesz, po czym poznać, że jajko jest świeże? Prosi dziecko, aby włożyło do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowało, co się z nimi dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dziecko unosi język za zęby i zatrzymuje go tam, a następnie przelicza kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dziecko rysuje językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dziecko opiera czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dziecko dotyka czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
Zabawa ruchowo-naśladowcza Przedświąteczne porządki.
Dziecko naśladuje ruchem czynności podane przez rodzice, związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp. Oczywiście zamiast naśladować można wykonać te czynności w praktyce, wtedy widząc efekt pracy.
Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Koszyczek.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
Tradycyjny koszyk wielkanocny - prezentacja
https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ
Prezentowanie koszyczka wielkanocnego
Wyjaśnianie jego symboliki. Dziecko nazywa znajdujące się w nim przedmioty, rodzic wyjaśnia ich symbolikę.
ilustracje [.pdf, 4.81 MB]
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia. Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu. Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co robimy w lany poniedziałek?
− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
Pokaz jaj różnej wielkości.
Jajka (lub ich zdjęcia): strusie, gęsie, kurze, przepiórcze, i zdjęcia zwierząt, od których one pochodzą. Pokazujemy jajka różnej wielkości (lub ich zdjęcia) i zdjęcia zwierząt, od których one pochodzą. Zadaniem dziecka jest obejrzenie jajek, porównanie ich wielkości, przyporządkowanie do zdjęć właściwych zwierząt.
rysunek 1 [.pdf, 4.49 MB]
rysunek 2 [.pdf, 6.44 MB]
Wykonanie masy solnej
Mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe. Odmierzamy do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Ilość mąki i soli zależy od liczby dzieci. Stopniowo dodaje ½ szklanki wody i miesza. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.
Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.
Dziecko otrzymuje masę solną i lepi z niej jajka różnej wielkości. Wskazuje największe jajko i najmniejsze jajko. Odstawia jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce pokoju, aby wyschły.
Polecam wykonanie zadania przy piosence, która będzie nam towarzyszyła w tym tygodniu.