Kochane drzewa
Witajcie Kochani!
Zabawa na powitanie
Na powitanie niech każdy wstanie ,
niech każdy wstanie raz, dwa , trzy,
A po ukłonie zaklaszcze w dłonie ,
zaklaszcze w dłonie raz, dwa, trzy.
- Na powitanie wszyscy razem - hip hip hura! hip hip hura!
Z całego serca, pełnym gazem - witamy was, witamy was!
- Powitania nadszedł czas, miło dzisiaj widzieć Was!
Ręce w górę, mały skok, teraz w górę - hop, hop, hop!
- Na powitanie niech każdy wstanie, raz, dwa , trzy (tupanie),
A po ukłonie zaklaszcze w dłonie, raz, dwa, trzy (klaskanie).
„Co to za tworzywo?” – zabawa dydaktyczna
Rodzic wysypuje z worka przedmioty z różnego tworzywa, np. poduszkę, samochodzik, drewniany klocek, plastikowy klocek, drewniany ołówek, długopis, łyżkę ze stali i z drewna. Rozkłada też kartki A4 i pyta dziecko, w jaki sposób możemy pogrupować te przedmioty. Dziecko klasyfikuje je według własnych pomysłów, układając je na kartkach, przeliczają i porównują liczebność zbiorów. Rodzic mówi, że dziś zostaniemy przy podziale ze względu na materiał, z jakiego jest zrobiona dana rzecz, a dokładnie przy drewnie. Pyta dziecko, jak myśli, dlaczego drzewa są takie ważne.
„Drzewa” – zabawa ruchowa
Dziecko porusza się w rytmie muzyki. Na przerwę w grze stają w rozkroku i machają rękoma, jak gałęzie drzew na wietrze. Potem dalej poruszają się. W czasie kolejnych przerw rodzic może wskazać, jaki wiatr mają dzieci naśladować: delikatny wietrzyk czy wichurę.
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
„Jak rośnie drzewo?” – zabawa dydaktyczna
Rodzic pokazuje dziecku kartę obrazkową przedstawiającą etapy wzrostu drzewa. Wyjaśnia cykl życia drzewa – od nasionka do drzewa. Potem rodzic pokazuje elementy budowy drzewa: korzeń, pień, konar, koronę. Pyta, które z nich są pod ziemią, a które nad.
Karta obrazkowa [.pdf, 1021.03 kB]
„Co nam dają drzewa?” – zabawa dydaktyczna
Rodzic pyta dziecko: „Co nam dają drzewa?” Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka, podsumowuje/informuje, że drzewa są nam niezbędne do życia, gdyż produkują tlen, którym oddychamy. Drzewa dają pożywienie zarówno nam, jak i zwierzętom, dla których są także schronieniem/domem. Drzewa są także składnikiem lekarstw. Ponadto pochłaniają szkodliwy dwutlenek węgla, czyli oczyszczają powietrze oraz uczestniczą w obiegu wody w przyrodzie.
„Spacer po lesie” – opowieść ruchowa
Rodzic opowiada, a dziecko wykonuje poszczególne czynności.
W Dzień Drzewa udajemy się tam, gdzie drzew jest bardzo dużo czyli do … lasu. Powoli spacerujemy obserwując różne gatunki drzew. Na chwilkę możemy usiąść na trawie i wziąć głęboki wdech nosem i wypuścić powietrze ustami – czujecie jakie tutaj jest wspaniałe powietrze? To jeszcze raz – wciągamy powietrze nosem i wypuszczamy ustami. O, spójrzcie jak w koronach drzew skaczą wiewiórki – poskaczmy razem z nimi! Z nogi na nogę, teraz obunóż, a teraz daleko do przodu – hop. Przed nami jest polana, chodźmy na nią to będziemy mogli trochę pobiegać. Biegając pamiętajcie, żeby głęboko oddychać. Czas już wracać do przedszkola. Ustawcie się za mną w pociąg i leśną, wąską ścieżką wrócimy do przedszkola stawiając stopę za stopą.
„Wiosenne drzewo” – wykonanie pracy plastycznej
Rodzic prezentuje i omawia, jak należy wykonać pracę plastyczną (malujemy drzewo pędzelkiem brązową farbą, malujemy liście i kwiaty patyczkami do uszu/gąbeczkami maczanymi w farbie). Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy.
Sposób wykonania:
http://kreatywnieaktywnie.pl/wiosenne-kwitnace-drzewa-prace-plastyczne/
Szablon drzewa [.pdf, 326.10 kB]
„Wesołe wiewióreczki”- zabawa z elementem skoku
Dziecko rozkłada poduszki na podłodze, tworząc dziuple, przez które przeskakują najpierw kilka razy z nogi na nogę, a potem obunóż. Na klaśnięcie w dłonie przez rodzica, wskakują do dziupli i kuca.
„Jeżyki” – zabawa z elementem czworakowania
Dziecko rozkłada poduszki na podłodze i czworakuje. Na uderzenie klaśnięcie w dłonie przez rodzica, kładzie się w środku dowolnej poduszki, robiąc kołyskę na plecach, kołysząc się w każdą stronę.
Na koniec proponuję Wam spacer w miejsce gdzie są drzewa.
„Przytulamy drzewa” Dzieci „poznają” drzewa oglądając je, dotykając, wąchając. Przytulają się do drzew – relaksują się i nasłuchują dźwięków otaczającej przyrody.