Ptasie trele
Witam Was Kochani!
Zanim jednak zaczniemy proponuję gimnastykę!
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
Zabawa ruchowa Gram w kolory.
Dziecko biega, gdy rodzic włączy dowolną muzykę. Gdy rodzic zaklaszcze cztery razy wolno – dziecko dotyka w pokoju czegoś w kolorze zielonym. (rodzic podaje też inne kolory).
Zabawa ruchowa Przylot bocianów.
Dziecko biega po i macha szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecące bociany. Na hasło rodzica: Gniazdo – ląduje, składając skrzydła blisko ciała, i staje na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekocze z radości.
Zabawa dydaktyczna Przeczenia.
Dziecko dopowiada przeczenia do podanych przez rodzica słów: nieszybki (wolny), nieciepły (zimny), niemały (duży), niestary (młody), niemokry (suchy), niewesoły (smutny), niedaleki (bliski), niebiedny (bogaty), niedługi (krótki) itp.
Zabawa ruchowa Raz, dwa, trzy, bocian patrzy.
Dziecko jest żabką. Porusza się, skacząc w przysiadzie, gdy rodzic jest odwrócony do nich tyłem i mówi: Raz, dwa, trzy, bocian patrzy! Gdy bocian (rodzic) odwraca się – żabka zastyga w bezruchu. Dziecko, które się poruszy, wraca na linię startu.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę
Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski f.
Lusterko. Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski f.
Głoska f jest głoską wargowo-zębową, powstaje przez zbliżenie górnych zębów do dolnej wargi i wypuszczenie powietrza przez powstałą w ten sposób szczelinę. Rodzic zwraca uwagę, aby przy wymawianiu głoski f nie wybrzmiewała dodatkowo głoska y. Dziecko powtarza za rodzicem głoskę f, kontrolując w lusterku pracę języka.
Ćwiczenia ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej Ptasie trele.
Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: Czym zajmowały się ptaki? Powtarza wiersz, a dziecko powtarza fragment tekstu: Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni.
Znów nastała wiosna!
Ptaki nadlatują.
A co będą robić?
Gniazda pobudują.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!
Na drzewach wysoko
albo w trawie – nisko.
Tak by do swych piskląt
zawsze miały blisko.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!
Gdy skończą budować,
jajeczka w nich złożą.
By było im ciepło,
na nich się położą.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!
Wykluły się wreszcie
z jajeczek pisklęta
i każdy maluszek
te trele pamięta!
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!
Improwizacja ruchowa do wiersza.
Rodzic recytuje wiersz, a dziecko pokazuje ruchem jego treść: przylot ptaków, budowanie gniazd, wysiadywanie jajek. Powtarza sylaby, dbając o prawidłowe artykułowanie głosek.
Ćwiczenie słuchu fonematycznego do głoski f.
Rodzic podaje przykłady słów, a dziecko ma za zadanie klasnąć, gdy usłyszy słowo z głoską f na początku. Przykładowe słowa: autobus, foka, kompot, farby, figury, pędzel, woda, flaga itp.
Zabawa ruchowa wzmacniająca mięśnie warg – Dzioby ptaków.
Rodzic zamienia dziecko w ptaka, który buduje gniazda i w swoim dziobie nosi trawy i patyczki. Dziecko otrzymuje małą zieloną karteczkę, którą trzyma między zaciśniętymi wargami. Kiedy rodzic klaszcze w dłonie, ptaki fruwają, a kiedy przestaje klaskać – ptaki się zatrzymują. Zabawę powtarzamy 4 razy.
Ta zabawa wspaniale ćwiczy również tor oddechowy, ponieważ dziecko, zaciskając karteczkę wargami, jest zmuszone do oddychania nosem.
Na dobranoc polecam obejrzeć bajkę, którą bardzo chętnie oglądałam jak byłam taka mała jak wy.
„Przygód kilka Wróbla Ćwirka”