Wakacyjne wędrówki
Witajcie Kochani!
Na początek poruszajcie się z Kubusiem!
https://www.youtube.com/watch?v=yUSNJlErIfI
Zabawa plastyczna Kolorowe kulki.
Do wykonania kolorowych kulek potrzebne będą: okrągłe waciki, farby plakatowe, woda, kubeczki, pipety lub małe strzykawki.
Dziecko dodają do kubeczków z wodą farbę plakatową i miesza, a następnie za pomocą pipet (lub małych strzykawek) barwi waciki na różne kolory. Będą to kulki lodów. Gotowe prace pozostawiamy w słonecznym miejscu do wyschnięcia.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Ćwiczenia wykonujemy przy lusterku. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Język przyjechał na wakacje nad morze. Bardzo się zdziwił, gdyż po raz pierwszy w życiu je zobaczył (dziecko wysuwa wargi do przodu: oooo).
Nie spodziewał się, że jest takie duże (dziecko wysuwa język do góry, w stronę nosa, a potem do dołu, w stronę brody)
i takie szerokie (dziecko przesuwa język od jednego do drugiego kącika ust).
Wskoczył do wody i przeskakiwał przez fale (dziecko przesuwa język od górnych do dolnych zębów). Zobaczył wśród nich pływające rybki (dziecko wysuwa wargi mocno do przodu).
Potem rozłożył sobie kocyk (dziecko wędruje językiem po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła)
i leżał nieruchomo (dziecko kładzie język na dole jamy ustnej, czubek i boki języka dotyka dolnych zębów).
Później poszedł grać w siatkówkę plażową (dziecko odbijają czubek języka w różnych miejscach od podniebienia).
Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wakacje”.
Kiedy nam buzie ogrzewa lato,
czas na przygody z mamą i tatą.
Czekają góry, pachnące łąki,
morze i plaża, konie, biedronki!
Gdy my będziemy się pluskać w rzekach,
przedszkole na nas grzecznie poczeka,
odpoczną w ciszy lalki, zabawki,
dwie karuzele, miś i huśtawki.
Chętnie wrócimy do naszej pani
z wakacyjnymi opowieściami
o sarnach w lesie, o rybkach w morzu
i ptasich gniazdkach ukrytych w zbożu.
Będziemy liczyć białe muszelki,
poznamy nowe, ważne literki,
a ten, kto butów sam nie sznuruje,
w mig się nauczy!
Ja już sznuruję!
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza i ilustracji w książce.
– Co robili Ada i Olek z rodzicami w górach?
– Co robili Ada i Olek z rodzicami nad morzem?
– Dokąd możemy pojechać na wakacje? – Co się będzie działo w przedszkolu, kiedy my wyjedziemy na wakacje?
– Czego możemy się nauczyć w czasie wakacji?
– Czego nauczyliście się w tym roku w przedszkolu?
Zabawa ortofoniczna Wakacyjna wycieczka.
Rodzic opowiada krótką historię o wakacyjnej wyprawie Ady i Olka instruuje dziecko:
Na słowo miś – podskakuje, jabłko – obraca się w koło z szeroko rozłożonymi rękami, gruszka – unosi ręce do góry.
Przed wysłuchaniem opowiadania dziecko wspólnie z rodzicem ustala, jakie odgłosy wydają: samochód (sz, sz, sz), pociąg (tu, tu, tu), rzeka (plum, plum, plum), ptaki (fiu, fiu, fiu), osa (bzz, bzz, bzz), dzieci (ha, ha, ha), krowa (mu, mu, mu). W trakcie opowiadania dziecko naśladuje te odgłosy.
Pewnego letniego wieczoru Ada i Olek wraz z rodzicami ustalili, że następnego dnia wybiorą się na wycieczkę rowerową za miasto. Ada aż podskoczyła z radości i od razu pobiegła spakować swój mały, podręczny plecaczek. Włożyła do niego okrągłe jabłuszko, soczystą gruszkę i swojego małego pluszowego misia. Następnego poranka nie trzeba było długo budzić dzieci, bo już z samego rana Olek był gotowy do drogi, a razem z nim Ada i jej mały podręczny plecaczek, a w nim: okrągłe jabłuszko, soczysta gruszka i mały pluszowy miś. Tata wystawił rowery, mama przygotowała kanapki i picie, a dzieci założyły kaski ochronne na głowy, i wszyscy ruszyli w drogę. A wraz z nimi mały pluszowy miś, okrągłe jabłuszko i soczysta gruszka. Początkowo jechali ścieżką rowerową przez miasto wzdłuż ruchliwej ulicy. Słychać było szum przejeżdżających samochodów (sz, sz, sz). Zatrzymali się przy przejeździe kolejowym, ponieważ szlaban był zamknięty i właśnie przejeżdżał pociąg (tu, tu, tu). Pojechali dalej wzdłuż rzeki (plum, plum, plum), coraz bardziej oddalając się od zabudowań. Z daleka widać było pole, na którym pasły się krowy (mu, mu, mu). Dalej rozciągała się łąka, przy której rodzina zrobiła sobie postój. Tata rozłożył koc, mama wyjęła kanapki i picie, a Ada wyjęła z plecaka małego pluszowego misia, okrągłe jabłko i soczystą gruszkę. W oddali słychać było śpiew ptaków (fiu, fiu, fiu) i bzyczenie os (bzz, bzz, bzz). Ada zjadła soczystą gruszkę, a okrągłe jabłko oddała Olkowi. Potem spakowała misia do plecaka i całą czwórką wrócili do domu. Miło było spędzać czas z rodzicami, ale trochę już tęsknili za radosnymi okrzykami swoich koleżanek i kolegów w przedszkolu (ha, ha, ha)
A na koniec polecam wysłuchanie opowiadania „Wakacyjne podróże”
https://www.youtube.com/watch?v=EL4cBT-B-VE